Kosár
Helyzetelemzés és prognózis az árak emelkedésével és a szállítási határidőkkel kapcsolatban
Tájékoztató az árakra és szállítási határidőkre vonatkozó külső körülményekről
A Covid-19 járvány példátlan sokk volt a világ minden ellátási láncára.
Az elmúlt 12-15 hónapban a piaci trendeket több makrogazdasági folyamat befolyásolta:
- A gazdasági növekedés erőteljesen újraindult Kínában 2020 második negyedéve óta
- Ultra-expanzív gazdaság és monetáris politikai eszközök (fiskális ösztönzők, alacsony kamatlábak, magas likviditás)
- Energiaár emelkedése
és néhány átmeneti, de erős tényező fokozta:
- Alacsony készletszint (nyersanyag, kompnensek, termékek, stb.) az egész ellátási láncban
- Szűk keresztmeteszet a gyártásban és szállításban
Számos nyersanyag és alkatrész jelentős hiánya erőteljes áremelést eredményezett.
Az általános trendek 2020 január 1-től
A kínai termékek iránti kereslet jelentősen megnőtt az utóbbi időszakban, ami hozzájárult a konténerek aránytalan eloszláshoz világszerte: rengeteg konténer van az USA és EU kikötőiben, és hiánycikk az üres konténer Kínában/Ázsiában. Ennek következtében a konténer árak korábban nem látott szintre emelkedtek.
A közlekedés helyzetét tovább bonyolította nemcsak a világ számos kikötőjében és hátországi infrastruktúrájában tapasztalható rendkívüli zsúfoltság, hanem a sofőrhiány, a szuezi csatornában történt hajóbaleset, a yantiani és ningboi kikötő lezárás a COVID 19 miatt, az üresjáratok számának jelentős növekedése, valamint az átrakodási kikötőkben tapasztalható óriási késések. Alább látható, ahogy ezek a tényezők befolyásolják a tengeri fuvarozók megbízhatóságát (3-ból csak 1 konténer érkezik pontosan, a tervezettnek megfelelően)
Főleg a Kína-USA és Kína-EU viszonylatban a konténerek ára a szokásos érték több, mint a nyolcszorosára nőtt, és még ezen az áron sem tudják a szállítmányozók a szükséges kapacitást megszerezni.
Az árak megugrásának oka tehát nem annyira a globális igény növekedésétől, hanem elsősorban a kapacitáscsökkenéstől függ, ami a globális ellátási láncokban több szinten jelentkező torlódások miatt alakult ki.
A konténerszállítok természetesen rekordnyereséget könyvelnek el idén, de igyekeznek minél gyorsabban visszaszerezni a megfelelő kapacitást új konténerek és új hajók rendelésével (de legalább 18-24 hónap kell egy hajó elkészítéséhez).
A világ minden táján kialakult kritikus helyzet ellenére (ami mind az anyagbeszerzést mind a szállítást érinti) tevékenységünket, más vállalatokkal ellentétben, ez a helyzet kisebb mértékben befolyásolta.
Egyes termékeket és gyárakat (főleg ami a konyhatechnológiát érinti) azonban jobban súlytotta bizonyos alkatrészek hiánya (elektronika, chipek, kompresszorok stb.), és bár mindent megteszünk a termelés folyamatos fenntartására, a gyártási határidők hosszabodhatnak, és az eredetileg ígért gyártási dátumokhoz képest is előfordulhat késedelem, a beszállítóknál tapasztalt pontatlan, késedelmes beszállítás miatt.
A szállítási idő növekedésével és a szállítási megbízhatóság csökkenésével kell szembenéznünk, elsősorban a tengeri szállításokat illetően.
ElŐre tekintve
A szakértők szerint középtávon továbbra is megmarad az áruk iránti kereslet, a kormányok gazdaságélénkítése erőteljes marad.
A következő időszakban szinte minden termék ára emelkedni fog, és továbbra is magas marad az alkatrész/anyaghiány kockázata, a megígért szállítási határidők bizonytalansága mellett.
Ami a szállítást illeti, a konténer árak év végig a mostani magas szinten maradnak, vagy esetleg még emelkedni fognak, és nem valószínű az árak csökkenése 2022 első negyedéve előtt. A szállítási határidők hosszabbak maradnak a szokásosnál, és a szállítási megbízhatóság egész évben alacsonyabb szinten lesz, mint korábban.
Ebben a helyzetben kiemelkedően fontos:
- a kommunikáció fokozása, és az új megrendelésekkel kapcsolatos információk lehető legnagyobb mértékű előrejelzése
- a kért szállítási határidők haladéktalan kezelése és aktualizálása a rendelésekben
Ha részletesebb információra van szüksége, vegye fel a kapcsolatot velünk a a szokásos kommunikációs csatornákon!